Vinařské soutěže, body a medaile – marketing, nebo ukazatel kvality vína?
Na vínomilce se to valí ze všech stran. Tiskové zprávy vinařství či vinařských institucí referují o úspěších vín v soutěžích, mnohé lahve jsou oblepeny medailemi, vycházejí publikace a periodika s hodnocením vín a naše databáze se jimi také plní. Jsou pro výběr vína relevantní a chutná víno s medailemi lépe než to bez nich?
Nejsou body jako body
Ačkoliv v úvodu zmiňujeme všechny různé druhy hodnocení, zcela určitě nemají stejnou váhu. Pokud je tedy chceme brát jako nějaké vodítko, je dobré si je oddělit podle toho, jak vznikají. Sami určitě víte, že jinak ohodnotíte víno na firemním večírku, u vinaře ve sklípku a jinak při profesionálně sestavené degustaci ve vinotéce.
Hodnotí-li víno jednotlivec, asi nezjistíme zákulisí toho, jak konkrétní hodnocení přesně vznikalo, ale máme výhodu, že si jej můžeme dát do souvislosti s jeho předchozími. Zjistíme tak jeho „osobní vkus" například co se týká stylů vín, odrůd či vinařství. Můžeme si pak udělat lepší obrázek, nakolik může být jeho hodnocení pro nás osobně relevantní.
V bodování časopisů, knih či internetových portálů se jen málokdy můžeme dopídit po přesném složení „poroty", zejména však netušíme, jestli hodnocení probíhalo naslepo. I profesionál je značkou vína, a tím i svým očekáváním nějak ovlivnitelný a to nemluvíme o možných zájmových vlivech či osobních vazbách na konkrétní vinaře. Rozhodně se tak můžeme jeho názorem inspirovat, ale těžko jej považovat za bernou minci. Pokud však máme dlouhodobou zkušenost, že nám zrovna jeho konkrétní hodnocení velmi často padlo „do noty", je velká pravděpodobnost, že se nespleteme ani při další příležitosti.
Soutěže Horní Dolní
U většiny malých vinařských soutěží toho zpravidla o jejich organizaci mnoho nevíme. Vždyť alespoň jednu takovou soutěž má prakticky každá malá vinařská obec na Moravě. U těch velkých národních a mezinárodních si lze většinou na internetu dohledat jejich statut a zjistit, jak hodnocení vzniká a jaké víno si medaili z dané soutěže „zaslouží".
Ve velmi málo případech patří medaile jako ve sportovním světě pouze prvním třem. Častější je ocenění maximálně 30 % přihlášených vzorků, přičemž hodnota medaile (velká zlatá, zlatá, stříbrná, bronzová) se posuzuje podle dosaženého skóre, nejčastěji ve stobodové stupnici. Jsou ale i soutěže, které udělují medaile všem účastníkům, kteří splní určité bodové hodnocení. Tak se může stát, že bez ocenění z takové soutěže vyjde jen pár opravdu nepitelných vín.
Je to samozřejmě do jisté míry „spirála smrti". Vinaři pochopitelně chtějí od soutěží co nejlepší hodnocení a co nejvíce medailí. A pořadatelé zase potřebují co největší množství přihlášených vinařství a vín, která znamenají jednak vyšší prestiž soutěže, jednak samozřejmě také větší příjmy. Ty se zpravidla pojí jak s počtem přihlášených vín, tak i s prodejem medailí k nalepení na lahve vína.
Chutě porotců
I když bude medaile na víně ze soutěže zasloužená, není zaručeno, že vám bude víno chutnat více než jiné bez medaile. I profesionální hodnocení vín je do jisté míry subjektivní a velmi záleží i na pořadí, množství vzorků či času na jejich zhodnocení. Ostatně se často stává, že jedno a totéž víno někde získá zlatou medaili, zatímco jinde odejde bez ocenění.
Docent Michlovský ve své knize Encyklopedie degustace vína cituje jeden americký výzkum na vzorku čtyř tisíc vín, z nichž 84 % vín ohodnocených v jedné ze soutěží zlatou medailí nedokázalo nějaký medailový úspěch zopakovat. Ostatně příklady vidíme i v naší databázi, kde pravidelně u vín vídáme rozdílná hodnocení z Národní soutěže vín a Krále vín.
Do sklenice se vám navíc ani nemusí dostat zcela totožné víno, jaké zkoumala komise, která víno ocenila. Jednak se v průběhu času samozřejmě vlastnosti vína mění, narážím ale na fakt, že zejména mladá vína často vinaři dávají na soutěže stočená do lahví přímo „z tanku" s minimem zásahů. Je ale otázkou, jak se konečné víno změní následujícími kroky, například důkladnou filtrací a zasířením před lahvováním a uvedením do prodeje.
Medaile jako marketing
Medaile do určité míry ovlivňuje chování spotřebitelů. Když o víně nic nevíme, může být jeho pozitivní hodnocení jedním z kritérií nákupu nebo zkrátka jen přitáhne pozornost. Někteří vinaři na to poněkud hřeší, když se snaží opticky zvýhodnit svůj produkt a používají zaběhnutý tvar a barvu medailí pro jiné údaje. Tak se třeba setkáte se zlatými nálepkami, které vám slavnostně oznámí, že víno leželo v sudech barrique, bylo vyrobeno samotokem nebo že vinařství je vítězem nějaké ankety...
Naproti tomu se někteří vinaři medailemi na lahvích nechlubí. Tuší, že množství soutěží již medaile zejména v očích odborné veřejnosti poněkud devalvovalo a případné úspěchy dokáží komunikovat i bez nálepek. Každá samolepka taky něco stojí a proč zvyšovat cenu produktu, když na jeho kvalitu to nemá žádný vliv?
A uznejte, že čistá etiketa se všemi potřebnými údaji o víně vyvedená v jednotném designu jako ostatní lahve vinaře bývá mnohdy příjemnější než „generálsky" oblepená lahev, na které marně hledáte název odrůdy či producenta. V tomto směru se studie zmiňují, že zatímco u cenově nižších či středních kategorií má medaile na chování zákazníků vliv větší, u drahých vín jej prakticky neovlivňuje.
Váš jazyk nic nenahradí
Narazili jsme na to už prakticky v každém odstavci tohoto článku, ale jakékoliv hodnocení jiné osoby vám zkrátka může být pouze referencí. Vždy nakonec zbude na vás, jestli se vám dané víno bude líbit, nebo ne, stejně jako třeba film nebo píseň. I když lze hodnocení vína do značné míry objektivizovat, až když víno ochutnáte, můžete se teprve s nějakým názorem ztotožnit, nebo jej zcela odmítnout. Ale bez toho ochutnávání by to vlastně ani nebyla zábava...
Použité zdroje:
- Michlovský M. 2013. Encyklopedie degustace vína. Vinselekt Michlovský, a. s., Rakvice. 177 s. ISBN 9788090531918
Komentáře (9 komentářů)
-
A to je zrovna Sonberk vinařstvím, které ty soutěže už nepotřebuje a cenovou politiku by mělo mít konzistentní.
-
Martynko20. 12. 2020 23:14Je to z velké části marketing...Jak na prodej co se týká kusů, tak i na výslednou cenu vína. Krásný přiklad je Riesling Noble rot 2017 od Sonberku a jeho vyšplhání ceny na trojnásobek. Samozřejmě co se týká porodců u degustací, tak je to těžko, protože asi tak 2/3 jsou vinaři co v soutěžích mají svá vína.
-
-Vicky-20. 12. 2020 3:34
Johnny: V článku je zmíněno, že některá hodnocení proběhnou na slepo a někde naopak může jít o zájmové vlivy a vazby. Lidem do hlavy nikdo nevidí (prozatím), ale když budu jako porotce lehce ovlivnitelný nebo budu někoho chtít více prosadit, logicky by to mělo pak směřovat k tomu, že dotyčný hodnotitel může ztratit na své prestiži, pokud bude pro okolí vypadat jako zaujatý. Nebo si to myslím špatně?
Mohou ostatní porotci nahlížet zpětně do celkového přehledu kdo jak hodnotil? Pak by mělo být odhalitelné, že pokud 9 porotců udělí průměrné hodnocení a jeden vysoce nadprůměrné tak něco nesedí. Ale jsem laik a neumím posoudit o jakých rozdílech se tady jedná. Možná tím, že vína jsou všechna to nejlepší od vinařů tak rozdíly jsou obecně v jednotkách bodů a potom může být těžké takový případ odhalit.
To už se v tom hodně pitváme a asi zbytečně. Podstatou je samozřejmě v každém případě osobní integrita každého hodnotitele. A pokud k nějaké záměrné manipulaci dojde, tak na to těžko někdo přijde.
Já jsem tady měl na mysli něco jiného. V případě, kdy nejde o oficiální soutěž, ale třeba nějakou recenzi (na internetu, v časopise) a víte, co máte před sebou za lahev, tak k ní vždy máte nějaké "předsudky", které se do hodnocení mohou promítnout. A proto toto hodnocení nikdy nemůže být plně objektivní. Může se to ovšem stát i na slepé degustaci v případě, že nějaké víno poznáte :-)
Což mě přivádí k myšlence, na kterou v článku nebyl prostor. Že vinaři, kteří mají v soutěži své víno, by neměli být členy poroty. A to ani v případě, kdy je zaručeno, že do své komise toto víno nedostanou (ten opačný by měl být samozřejmostí, což ale také bohužel není). -
-Vicky-20. 12. 2020 3:27
Chupacabra: Souhlasím.:) Člověk by měl být opatrný, než se nechá "oblbnout" medailemi. Pokud nějakou vidím, raději to hned konzultuji s mojelahve.cz apod. Často se ale stane, že hodnocení od žádného uživatele není a je k dispozici pouze bodové hodnocení ze soutěže. Pak nezbývá nic jiného, než trochu zapátrat a zjistit, jaká soutěž má jakou "politiku". Nebylo by možné na tento článek navázat nějakým dalším článkem s užitečným přehledem soutěží v ČR, charakteristikou a jejich srovnáním? :)
Zajímavý námět, děkujeme. Úplně samostatný článek věnující se soutěžím zatím neplánujeme, ale pokud budeme dělat nějakou reportáž, tak bude asi dobré systém té konkrétní soutěže zmínit. -
-Vicky-20. 12. 2020 3:24
Tycka:
Takže plně souhlasím s názory v článku. Někdy se stačí podívat na společná fota hodnotitelů ze soutěží a je vám jasné, co za vinařství najdete na stupních vítězů. Je přeci všeobecně známá věc, že např. ve Francii se velká vinařství soutěží zkrátka neúčastní, protože to nemají zapotřebí.
Ale abych jenom nementoroval, taky se občas nechám zlákat pěknou medailí...:-)
Tak ani u nás člověk na soutěži nepotká vína od Galy, Stapletona&Springera, Iliase... Což je sice škoda si je neporovnat osobně, ale my si to uděláme doma ;-)
Samozřejmě výsledky soutěží sleduju, určitě mi jsou inspirací pro naše redakční testy. Takže vliv to i na má, vždycky je zajímavé s oficiálními soutěžemi naše chutě porovnat. -
Johnny19. 12. 2020 19:23V článku je zmíněno, že některá hodnocení proběhnou na slepo a někde naopak může jít o zájmové vlivy a vazby. Lidem do hlavy nikdo nevidí (prozatím), ale když budu jako porotce lehce ovlivnitelný nebo budu někoho chtít více prosadit, logicky by to mělo pak směřovat k tomu, že dotyčný hodnotitel může ztratit na své prestiži, pokud bude pro okolí vypadat jako zaujatý. Nebo si to myslím špatně?
Mohou ostatní porotci nahlížet zpětně do celkového přehledu kdo jak hodnotil? Pak by mělo být odhalitelné, že pokud 9 porotců udělí průměrné hodnocení a jeden vysoce nadprůměrné tak něco nesedí. Ale jsem laik a neumím posoudit o jakých rozdílech se tady jedná. Možná tím, že vína jsou všechna to nejlepší od vinařů tak rozdíly jsou obecně v jednotkách bodů a potom může být těžké takový případ odhalit.
-
Chupacabra19. 12. 2020 11:16Souhlasím.:) Člověk by měl být opatrný, než se nechá "oblbnout" medailemi. Pokud nějakou vidím, raději to hned konzultuji s mojelahve.cz apod. Často se ale stane, že hodnocení od žádného uživatele není a je k dispozici pouze bodové hodnocení ze soutěže. Pak nezbývá nic jiného, než trochu zapátrat a zjistit, jaká soutěž má jakou "politiku". Nebylo by možné na tento článek navázat nějakým dalším článkem s užitečným přehledem soutěží v ČR, charakteristikou a jejich srovnáním? :)
-
Taktéž jsem kdysi hltal výsledky všemožných vinařských soutěží a podle toho nakupoval...na druhou stranu musím uznat, že to člověku určitě aspoň rozšíří obzory :-) Ale že by člověk mezi omedailovanými víny našel vysloveně skvost, se mi asi nikdy nestalo (nebo si to už nepamatuji...:-). Časem člověk totiž zjistí, která vinařství si vybírají kterou soutěž, na jakých soutěžích jsou preferována jaká vína, že některá vinařství vysloveně ignorují soutěže a že některá vinařství se účastní jenom proto, že se účastní i ostatní a je to tedy nějaká nutnost mít tam tu medaili.
Takže plně souhlasím s názory v článku. Někdy se stačí podívat na společná fota hodnotitelů ze soutěží a je vám jasné, co za vinařství najdete na stupních vítězů. Je přeci všeobecně známá věc, že např. ve Francii se velká vinařství soutěží zkrátka neúčastní, protože to nemají zapotřebí.
Ale abych jenom nementoroval, taky se občas nechám zlákat pěknou medailí...:-) -
baacinka16. 5. 2018 20:15Ano, už se mi několikrát stalo, že láhev se chlubila spoustou cen a já si po ochutnání říkala, jestli to nebyly ceny útěchy...
Poslední hodnocení
Další články z rubriky Encyklopedie vína
Kalendář vinařských akcí
-
14. 11. 2025Festivaly & Otevřené sklepyPlzeň
-
15. 11. 2025
16. 11. 2025Degustace a ochutnávkyZaječí -
15. 11. 2025Degustace a ochutnávkyBrno







