Vinařské soutěže, body a medaile – marketing, nebo ukazatel kvality vína?

19. 2. 2015, aktualizováno 18. 12. 2020, Viktor Hausknotz

Na vínomilce se to valí ze všech stran. Tiskové zprávy vinařství či vinařských institucí referují o úspěších vín v soutěžích, mnohé lahve jsou oblepeny medailemi, vycházejí publikace a periodika s hodnocením vín a naše databáze se jimi také plní. Jsou pro výběr vína relevantní a chutná víno s medailemi lépe než to bez nich?

Vinařských soutěží je velké množství

Nejsou body jako body

Ačkoliv v úvodu zmiňujeme všechny různé druhy hodnocení, zcela určitě nemají stejnou váhu. Pokud je tedy chceme brát jako nějaké vodítko, je dobré si je oddělit podle toho, jak vznikají. Sami určitě víte, že jinak ohodnotíte víno na firemním večírku, u vinaře ve sklípku a jinak při profesionálně sestavené degustaci ve vinotéce.

Hodnotí-li víno jednotlivec, asi nezjistíme zákulisí toho, jak konkrétní hodnocení přesně vznikalo, ale máme výhodu, že si jej můžeme dát do souvislosti s jeho předchozími. Zjistíme tak jeho „osobní vkus" například co se týká stylů vín, odrůd či vinařství. Můžeme si pak udělat lepší obrázek, nakolik může být jeho hodnocení pro nás osobně relevantní.

V bodování časopisů, knih či internetových portálů se jen málokdy můžeme dopídit po přesném složení „poroty", zejména však netušíme, jestli hodnocení probíhalo naslepo. I profesionál je značkou vína, a tím i svým očekáváním nějak ovlivnitelný a to nemluvíme o možných zájmových vlivech či osobních vazbách na konkrétní vinaře. Rozhodně se tak můžeme jeho názorem inspirovat, ale těžko jej považovat za bernou minci. Pokud však máme dlouhodobou zkušenost, že nám zrovna jeho konkrétní hodnocení velmi často padlo „do noty", je velká pravděpodobnost, že se nespleteme ani při další příležitosti.

Pro objektivnější hodnocení je důležitá anonymita vzorků (foto: Luba Mrkvica, www.cochutnamladym.cz)

Soutěže Horní Dolní

U většiny malých vinařských soutěží toho zpravidla o jejich organizaci mnoho nevíme. Vždyť alespoň jednu takovou soutěž má prakticky každá malá vinařská obec na Moravě. U těch velkých národních a mezinárodních si lze většinou na internetu dohledat jejich statut a zjistit, jak hodnocení vzniká a jaké víno si medaili z dané soutěže „zaslouží".

Ve velmi málo případech patří medaile jako ve sportovním světě pouze prvním třem. Častější je ocenění maximálně 30 % přihlášených vzorků, přičemž hodnota medaile (velká zlatá, zlatá, stříbrná, bronzová) se posuzuje podle dosaženého skóre, nejčastěji ve stobodové stupnici. Jsou ale i soutěže, které udělují medaile všem účastníkům, kteří splní určité bodové hodnocení. Tak se může stát, že bez ocenění z takové soutěže vyjde jen pár opravdu nepitelných vín.

Je to samozřejmě do jisté míry „spirála smrti". Vinaři pochopitelně chtějí od soutěží co nejlepší hodnocení a co nejvíce medailí. A pořadatelé zase potřebují co největší množství přihlášených vinařství a vín, která znamenají jednak vyšší prestiž soutěže, jednak samozřejmě také větší příjmy. Ty se zpravidla pojí jak s počtem přihlášených vín, tak i s prodejem medailí k nalepení na lahve vína.

Chutě porotců

I když bude medaile na víně ze soutěže zasloužená, není zaručeno, že vám bude víno chutnat více než jiné bez medaile. I profesionální hodnocení vín je do jisté míry subjektivní a velmi záleží i na pořadí, množství vzorků či času na jejich zhodnocení. Ostatně se často stává, že jedno a totéž víno někde získá zlatou medaili, zatímco jinde odejde bez ocenění.

Docent Michlovský ve své knize Encyklopedie degustace vína cituje jeden americký výzkum na vzorku čtyř tisíc vín, z nichž 84 % vín ohodnocených v jedné ze soutěží zlatou medailí nedokázalo nějaký medailový úspěch zopakovat. Ostatně příklady vidíme i v naší databázi, kde pravidelně u vín vídáme rozdílná hodnocení z Národní soutěže vín a Krále vín.

Do sklenice se vám navíc ani nemusí dostat zcela totožné víno, jaké zkoumala komise, která víno ocenila. Jednak se v průběhu času samozřejmě vlastnosti vína mění, narážím ale na fakt, že zejména mladá vína často vinaři dávají na soutěže stočená do lahví přímo „z tanku" s minimem zásahů. Je ale otázkou, jak se konečné víno změní následujícími kroky, například důkladnou filtrací a zasířením před lahvováním a uvedením do prodeje.

Některá vinařství to s množstvím nalepených medailí poněkud přehánějí...

Medaile jako marketing

Medaile do určité míry ovlivňuje chování spotřebitelů. Když o víně nic nevíme, může být jeho pozitivní hodnocení jedním z kritérií nákupu nebo zkrátka jen přitáhne pozornost. Někteří vinaři na to poněkud hřeší, když se snaží opticky zvýhodnit svůj produkt a používají zaběhnutý tvar a barvu medailí pro jiné údaje. Tak se třeba setkáte se zlatými nálepkami, které vám slavnostně oznámí, že víno leželo v sudech barrique, bylo vyrobeno samotokem nebo že vinařství je vítězem nějaké ankety...

Naproti tomu se někteří vinaři medailemi na lahvích nechlubí. Tuší, že množství soutěží již medaile zejména v očích odborné veřejnosti poněkud devalvovalo a případné úspěchy dokáží komunikovat i bez nálepek. Každá samolepka taky něco stojí a proč zvyšovat cenu produktu, když na jeho kvalitu to nemá žádný vliv?

A uznejte, že čistá etiketa se všemi potřebnými údaji o víně vyvedená v jednotném designu jako ostatní lahve vinaře bývá mnohdy příjemnější než „generálsky" oblepená lahev, na které marně hledáte název odrůdy či producenta. V tomto směru se studie zmiňují, že zatímco u cenově nižších či středních kategorií má medaile na chování zákazníků vliv větší, u drahých vín jej prakticky neovlivňuje.

Váš jazyk nic nenahradí

Narazili jsme na to už prakticky v každém odstavci tohoto článku, ale jakékoliv hodnocení jiné osoby vám zkrátka může být pouze referencí. Vždy nakonec zbude na vás, jestli se vám dané víno bude líbit, nebo ne, stejně jako třeba film nebo píseň. I když lze hodnocení vína do značné míry objektivizovat, až když víno ochutnáte, můžete se teprve s nějakým názorem ztotožnit, nebo jej zcela odmítnout. Ale bez toho ochutnávání by to vlastně ani nebyla zábava...

Použité zdroje:

  • Michlovský M. 2013. Encyklopedie degustace vína. Vinselekt Michlovský, a. s., Rakvice. 177 s. ISBN 9788090531918

Komentáře (9 komentářů)

  • Tycka
    Tycka
    21. 12. 2020 7:45
    Fanoušek na Herohero
  • Martynko
    Martynko
    20. 12. 2020 23:14
  • -Vicky-
    -Vicky-
    20. 12. 2020 3:34
  • -Vicky-
    -Vicky-
    20. 12. 2020 3:27
  • -Vicky-
    -Vicky-
    20. 12. 2020 3:24
  • Johnny
    Johnny
    19. 12. 2020 19:23
  • Chupacabra
    Chupacabra
    19. 12. 2020 11:16
  • Tycka
    Tycka
    19. 12. 2020 9:23
    Fanoušek na Herohero
  • baacinka
    baacinka
    16. 5. 2018 20:15

Poslední hodnocení

Hodnocení 1 z 103115

Tip na víno ke koupi u vinaře

Tip na víno ke koupi u vinaře