Možností ochutnávky vína přibývá nejen na Moravě, stejně jako poučených konzumentů

Jak stoupá obliba a spotřeba vína, množí se i akce pro vínomilce, kde mají možnost vína ochutnat. Jižní Morava díky vinařským obcím co do jejich koncentrace vede. Typy jednotlivých akcí a jejich výhody či nevýhody jsme pro vás shrnuli do následujícího článku. Pro získání informací o pozadí pořádaných akcí jsme oslovili i vinaře a organizátory a dobrali se tak zajímavého pohledu „z druhé strany".

Festival otevřených sklepů

Brno žije vínem, ale jen ochutnaným

Vinná kultura je aktuálně „in", na akcích potkáváme stále více mladých lidí, kterým svět vína učaroval. V Brně je to trochu jiné, protože na rozdíl od dalších velkých měst republiky je to zde na vinice co by kamenem dohodil. To vytváří ještě větší tlak na organizátory vinařských akcí, aby vymysleli životaschopný koncept a nesázeli jen na „lenivost" konzumentů, že se jim nebude chtít přejet půlhodinu vlakem mezi vinohrady. Jenže když už se Brňané sejdou na ochutnávku, vinaři i organizátoři potvrzují, že je těžké jim víno následně prodat.
„Brňané obecně rádi degustují a neradi nakupují a je jedno jestli v Brně nebo na vesnicích. Vinaři mi říkali, že před Brňáky zavírají sklepy. Přitom návštěvníci z větší dálky, řekněme z míst za hranicemi vinařské oblasti Morava, neváhají platit ani za degustace, ani při nákupu. Z toho vlastně vychází i naše hypotéza, že jako návštěvníky akcí budeme hledat ‚cizince v Brně'. To znamená lidi žijící v Brně s mentalitou člověka odjinud. Ale nemůžeme pominout ani naše stálé návštěvníky, rodilé Brňáky, kteří chodí na ‚Moravu v Brně' do naší zahrady rádi a s nadšením," potvrzuje Juraj Flamik, který je hlavou veškerých vinařských projektů v Nadaci Partnerství, jež řadu degustačních akcí pořádá.

Duel vinařů

Řízená degustace Duel vinařů Vinselekt Michlovský - Znovín Znojmo 2016; Foto: www.vinozblizka.cz

Řízené degustace po celém Česku

Díky řízeným degustacím jsem se kdysi před lety i já dostal hlouběji do „tématu" a poznával jednotlivé vinaře a styl jejich vín. Řízené degustace bývají doménou vinoték, někdy můžete narazit na takový formát akce i v restauraci. Konají se prakticky po celém Česku. Velkou výhodou je osobní kontakt s vinařem či alespoň zástupcem vinařství, mnohdy i nákup vín za zvýhodněnou cenu.
U tohoto typu degustací je ale velmi různorodé publikum, a vždy tedy hrozí, že jedna část osazenstva se bude u výkladu trochu nudit. Je to jako byste měli celou základní školu v jedné třídě a museli najít společnou látku k probírání... Sejdou se zde totiž laici, kteří ještě ani příliš netuší, co jsou přívlastková vína, a na druhé straně i praktikující malovinaři. A to nemluvím o tragických skupinkách, které si někdy chodí na řízené degustace za zábavou se známými a ruší ostatní.
Nabídka řízených degustací je užší, zpravidla se omezuje na sortiment jednotlivých vinoték a každý rok zůstává přibližně stejná. Zřídka zde tedy narazíte na nějaké nové, neznámé vinařství.
„Většina vinařů, které mám nějakou dobu ve vinotéce berou jako určitou samozřejmost, že se jednou ročně představí se svými víny. Mnozí se ke mě vyloženě těší, připomínají se sami. Hodně vinařství, která by se ráda dostala do vinotéky, dokonce nabízí představit svá vína formou řízené degustace. To u mě však nefunguje, protože pokud ta vína sám předem neznám, nenabízel bych je zákazníkům ani formou degustace," popisuje svůj pohled na tyto akce Pavel Nešpůrek, majitel brněnské vinotéky U Tří knížat.
Někdy bývá obtížné zajistit na degustaci dostatečný počet potenciálních zákazníků. „Pokud je problém s naplněním kapacity, pak je to z důvodu špatně zvoleného termínu. To ovlivňují souběžné degustace zajímavějšího vinaře u konkurence, ale třeba i to, že nepohlídám nějakou důležitou sportovní akci. Hodně často malou účast ovlivňují chřipky s tím, že se lidi nahlásí týden dopředu a v den degustace ruší kvůli nemoci."
A jak je to se skladbou vzorků pro degustaci? Vinotéka do nich většinou mluví. „Dá se říct, že výběr vín nikdy nenechávám pouze na vinaři, nemám s tím dobré zkušenosti. Když nechávám něco na nich, snažím se alespoň říkat, ať se drží při zemi s cukry, protože se sladšími víny mají lidé na degustacích problém. To, že si někdo víno na základě degustace objedná, beru víceméně jako bonus. Degustace bych dělal i za předpokladu, že by byly neziskové, protože je beru jako zpestření a formu, jak udržovat vinotéku v podvědomí lidí, plus možnost srovnání vín každého vinaře i pro sebe. A okamžitou zpětnou vazbu od lidí," dodává provozovatel vinotéky.

Grand Prix Vinex

Vinařské soutěže, výstavy a košty

Nepochybnou předností těchto akcí je množství a rozmanitost vzorků. Stovky vín, o mnohých vystavovatelích jste ještě nikdy neslyšeli, přesto tu lze nalézt opravdové skvosty. Některé akce mají natolik výbornou úroveň, že jen stěží narazíte na vysloveně špatné víno. O to více ale naštve, že když vyberete své favority, zjistíte, že vlastně takové víno nemůžete nikde zakoupit a sehnat. Je to nicméně ideální příležitost opravdu důkladně probádat svět vína.
Na rozdíl od řízených degustací se zde nemusíte přihlašovat předem, připravte se ale i na podstatně větší koncentraci lidí. Pokud není katalog v ceně vstupného, určitě si jej zakupte a předem promyslete, jaké vzorky budete chtít ochutnat. Na rady obsluhy raději nespoléhejte, jde většinou o pouhé „nalévače". V soutěžích a výstavách samozřejmě opět dominuje jižní Morava, ale natrefíte na ně i daleko odtud.
Na fungování takovýchto lokálních ochutnávacích akcí jsme se zeptali Branka Černého, který organizuje řízené degustace Turné Krále vín a neřízené Košty Krále vín.
„Obecně by se dalo říci, že na turné chodí milovníci vína, kteří si víno chtějí vychutnat v sedě a dozvědět se k němu maximum podrobností. Na košty pak milovníci vína, kteří si chtějí sami vybírat, co ochutnají, a chtějí ochutnat maximum vín. Ovšem část hostů se prolíná a navštíví obě akce v jednom ročníku. Dnes, kdy chystáme 12. ročník, máme již natolik vzdělané publikum, že ochutnává širší spektrum vín a ne jen ty nejlépe hodnocená. Dobře vědí, že prezentujeme pouze výběr z toho nejlepšího, a je tedy možné vybírat dle osobních chuťových preferencí a ne jen dle bodů."
A jaký mají tyto akce obchodní dopad? „Vinaři oceňují hlavně jedinečnost projektu – že s jejich medailovými víny cestujeme napříč ČR a jejich prezentaci doplňujeme knihou. Zákazník tak má možnost víno ochutnat a hned kontaktovat vinaře s objednávkou. Pochopitelně, že i medaile nalepená na láhvi, či dokonce jen zmíněná v ceníku, pomáhají s prodejností vína. Zejména když se jedná o soutěž, kde o medaili bojuje více než 1200 vzorků, jak tomu bylo v minulém roce," přidává svůj pohled zkušený pořadatel.

Vinex

(Vele)trhy

Trhů, kde nabízejí vinaři své produkty, si za celý rok užijete dosytosti. Prakticky není akce, která by se obešla bez přítomnosti vinných stánků. Víno zde můžete ochutnat a následně i zakoupit, většinou narazíte i na dobře informovanou obsluhu. Nevýhodou je jistě fakt, že kupujete zajíce v pytli. Musíte obětovat peníze minimálně za degustační půldeci a riskovat, že stejně bude putovat do výlevky. Vinaři jsou si vědomi toho, že na akcích pro širší veřejnost jen zřídka narazí na potenciální velkoodběratele. Ty musejí oslovit jiným způsobem. Skutečný vinařský veletrh se z Brna prakticky vytratil a místo „vyhynulého" Vinexu teď většina velkých klientů míří za vinaři do Prahy na Wine Prague.
„Hlavní motivací k uspořádání veletrhu byla skutečnost, že u nás akce podobného typu nebyla. Pokud šlo o profesionální akce, byly pouze půldenní, což nedává optimální prostor pro profesionální prezentaci vín a setkání obchodních partnerů. Veletrh Wine Prague je určen profesionálům i milovníkům vína z řad privátních zákazníků či pracovníkům odpovědným za nákup firemních dárků. Vzhledem k charakteru veletrhu ale požadujeme, aby návštěvníci i vystavovatelé dbali všech pravidel pro degustace vín a spoluvytvářeli profesionální prostředí pro obchod s vínem," vysvětluje Daniel Guryča z firmy Yacht, která akci pořádá.
Wine Prague však není zaměřen jen na tuzemské víno. „Na veletrhu je prostor pro všechny a nedělali jsme speciální anketu, zda návštěvníky více zajímají tuzemská či zahraniční vína. Jedna hala je určena pro producenty vín z ČR, druhá hala je vyhrazena právě pro dovozce a pro zahraniční vinaře. Jedním z cílů veletrhu je i možnost setkání domácích vinařů s producenty ze zahraničí a příležitost vzájemně porovnat svoji produkci," doplňuje pan Guryča.

OS Čejkovice

Otevřené sklepy ve vinařských obcích

Aktuálně velmi oblíbený způsob prezentace vín jak pro vinaře, tak zejména pro vínomilce. Vždyť eliminuje prakticky veškeré nevýhody. Je zde široké portfolio vzorků, zpravidla se neplatí zvlášť, takže se nemusíte bát zklamání a zbytečně utracených peněz. I pokud není přítomen sám vinař, bývá obsluha celkem slušně informovaná. Na většinu podobných akcí ale musíte z většího města pryč, ideálně přímo do oblíbené vinařské obce. Samozřejmě také musíte počítat s tím, že podobný nápad má i pár tisíc dalších lidí... Zdá se, že existují rozdíly mezi účastníky vinařských akcí, kteří jezdí za vínem přímo do jednotlivých obcí, a těmi, kteří se ochutnávkám oddávají například přímo v Brně. Vinař Petr Mokruša z Mutěnic to potvrdil svou zkušeností: „Akcí pořádaných přímo v naší obci se účastní spíše mladí lidé, kteří mají v oblibě zejména aromatická vína s vyšším obsahem zbytkového cukru, nemají tolik napito a můžeme je řadit do skupiny začínajících konzumentů. Na druhé straně účastníci akcí typu Festival otevřených sklepů nebo Víno z blízka preferují spíše suchá nebo polosuchá vína a patří mezi poučenější klientelu."

Otevřená zahrada

Speciální akce

Jak jsme naznačili, pořadatelé jsou nuceni vymýšlet nové koncepty na přilákání vínomilců. Spolky lákají na tematické neřízené degustace růžových vín, sektů či naturálních vín. Nadace Partnerství přišla s konceptem Víno z blízka – letní degustace v Otevřené zahradě a mikulášská degustace v centru Brna.
„Žádný ročník letního Vína z blízka nebyl stejný. Chceme návštěvníkům připravovat řekněme zajímavosti nebo překvapení. Nechceme však omezit ani to, co mají rádi. Takže i pro letošek připravujeme v Otevřené zahradě prezentaci pěti vinařských obcí – Nového Šaldorfu, Velkých Pavlovic a Horních i Dolních Věstonic. K tomu ještě sháním vinaře z Moravské Nové Vsi a Dolnokounicka, kteří ještě u nás nikdy nebyli. Krom toho chceme představit čtyři velké vinařské osobnosti Moravy, což by mělo být unikátní setkání se samotným vinařem, jeho víny i jeho hostem," předestírá Juraj Flamik plány na letošní rok.

Jaké typy vinařských akcí nejraději navštěvujete vy? Kupujete na nich vína, nebo spíše jezdíte jen za degustací?

Komentáře (1 komentář)

  • Martin Č
    Martin Č
    2. 4. 2017 16:54

Tip na víno ke koupi u vinaře

Tip na víno ke koupi u vinaře